Po raz kolejny mieliśmy okazję zdobywać doświadczenie i uczyć się od naszych kolegów z Lokalnej Grupy Działania z Czech. MAS OPAVSKO – bo o niej mowa, od kilkunastu lat zajmuje się budowaniem markowych produktów lokalnych, a od 8 lat zajmuje się ich certyfikacją. W dniach 18-20 marca 2019 r. dziewięcioosobowa delegacja z naszej LGD mogła podziwiać efekty tej pracy. Odwiedziliśmy miejsca, gdzie taka certyfikacja została już przeprowadzona i z powodzeniem prowadzona jest sprzedaż produktów regionalnych, cenionych nie tylko przez miejscowych, ale i turystów. Nasze spotkania rozpoczęliśmy wizytą w przedsiębiorstwie rodzinnym zajmującym się uprawą czosnku, maku, koniczyny, lnu, a na ich podstawie – sprzedażą produktów regionalnych. Kolejna wizyta miała miejsce w destylatorni, miejscu, gdzie przywieziony przez mieszkańców zaczyn z owoców przerabia się na alkohol. Prawo czeskie dopuszcza limit „przerobionego” w destylatorni do własnego użytku alkoholu w wysokości 30 l na jedno gospodarstwo. Po przekroczeniu tego limitu, należy zapłacić podatek akcyzowy.
Kolejny dzień rozpoczęliśmy zwiedzaniem farmy, gdzie nocowaliśmy. Farma ta, to dobrze prosperujące przedsiębiorstwo, zajmujące się hodowlą bydła mlecznego, kóz, owiec oraz koni. Tu także prowadzona jest sprzedaż produktów lokalnych z mleka krowiego i koziego – wszelkiego rodzaju serów, w tym twarogów, jogurtów i samego mleka także. Produkty tu wytwarzane charakteryzują się zarówno wysoką jakością, jak i różnorodnością. Właściciele nie prowadzą natomiast restauracji i pensjonatu, w którym byliśmy zakwaterowani, wynajmują je innemu przedsiębiorcy, który z wrodzoną Czechom gościnom, serwował nam pyszne śniadania, oczywiście na bazie produktów regionalnych. Farma w sezonie zatrudnia aż 40 osób.
Dla osób, które pasjonują się rękodziełem, wizyta w Czechach była także okazją do zaznajomienia się z rozwiązaniami w zakresie sprzedaży i promocji drobnej wytwórczości. Odwiedziliśmy malowniczą kawiarenkę prowadzoną przez artystkę, której prace mieliśmy już okazję podziwiać zarówno w Polsce, jak i w Czechach. W lokalu Pani Magdy prowadzona jest sprzedaż jej prac, choć na szerszą skalę sprzedaż odbywa się za pośrednictwem czeskiego portalu z rękodziełem fler. Pani Magda podzieliła się z nami swoimi doświadczeniami w tym zakresie oraz cennymi spostrzeżeniami.
Obowiązkowym punktem wizyty na obszarze regionu Opava jest muzeum łupka oraz byłe tereny pokopalniane, gdzie wydobywano tę skałę. My także mieliśmy przyjemność podziwiać ten niezwykle piękny i trwały, choć już nie wydobywany na terenie Czech, surowiec.
Ostatni dzień wizyty w Czechach zakończyliśmy zwiedzaniem rodzinnej firmy zajmującej się wypiekiem słodkości – wszelkiego rodzaju ciast, tortów i oczywiście kołaczy. Firma zatrudnia 17 pracowników i dystrybuuje swoje wypieki w całym Regionie Opavskim za pośrednictwem sklepów partnerskich. Na miejscu można je także skosztować w klimatycznej kawiarni.
Spotkanie z zaprzyjaźnioną z nami LGD i jej regionalnymi wytwórcami zakończyliśmy na znanej już nam koziej farmie „Magdalena”, gdzie skosztowaliśmy kozich serów między innymi z czosnkiem, orzechami, oliwkami.
Będąc w Czechach mieliśmy okazję „naocznie” podziwiać w jaki sposób nasi partnerzy budują i promują markowe produkty lokalne. Podczas odbywających się tam warsztatów „Budowanie markowych produktów regionu”, mogliśmy natomiast dowiedzieć się jak proces certyfikacji wyglądał tam dawniej, a jak wygląda dziś. Jak poinformowała nas prowadząca warsztaty Petra Chroustova – na samym początku trzeba było docierać do lokalnych wytwórców i zachęcać ich do certyfikacji, wskazując zarazem korzyści z niej płynące. Dziś to lokalni wytwórcy sami zgłaszają się do komisji certyfikującej celem uzyskania statusu produktu regionalnego dla swoich wyrobów czy usług. Taka komisja zbiera się dwa razy w roku i składa się z przedstawicieli LGD, regionalnych liderów oraz branżowych specjalistów produktów regionalnych. Znaczek produktu regionalnego – nadawany jest przez kilka Lokalnych Grup Działania, co ma swoje zalety i wady. Niewątpliwie zaletą jest różnorodność wytwórców i produktów oraz rozmiar samego przedsięwzięcia, zaś wadą fakt, iż dotychczas nie udało się partnerom znaleźć porozumienia, co do zasad sprzedaży przez internet (kwestia obsługi podmiotów, portalu, wysyłki etc.). Czechów jednak to nie zniechęca – niebawem podjęte zostaną kolejne rozmowy w tym zakresie. Jak na razie ich certyfikowane produkty regionalne można zobaczyć na stronie: www.regionalni-znacky.cz/opavske-slezsko
Nasza LGD obecnie kończy pracę nad portalem sprzedażowym, gdzie oferować będziemy produkty pochodzące z naszego regionu, które otrzymają znaczek produktu lokalnego. Równolegle prowadzić będziemy warsztaty, podczas których dyskutować będziemy nad zasadami certyfikowania produktów lokalnych na Ziemi Tura. Już w dniach 10-12 kwietnia wspólnie z goszczącymi tym razem u nas przedstawicielami MAS OPAVSKO pracować będziemy nad stworzeniem „szkieletu” regulaminu, który ostatecznie zostanie opracowany przez podmiot specjalizujący się w budowaniu markowych produktów lokalnych – Firmę Landbrand z Poznania.
Osoby zainteresowane udziałem w przedsięwzięciu dotyczącym budowania produktów lokalnych, w tym opracowywania zasad ich certyfikacji, prosimy o kontakt z naszym biurem.